Gaan voor goud

Het opzetten van een platform als Samen Laten Werken is een serieuze aangelegenheid. Je wilt aan alle details denken en de best denkbare oplossing realiseren. Natuurlijk ben je dan wel eens onzeker. Zijn we vernieuwend of vinden we het wiel opnieuw uit? Wat is ons onderscheidend vermogen? Ook wij moeten ons blijven ontwikkelen en moeten het Samen Laten Werken.

Nu zijn we niet vies van gezonde concurrentie. Door eerlijk te kijken naar wat anderen doen, kun je ontdekken wat je eigen zwakke en sterke punten zijn en zo beargumenteerde keuzes maken. En uiteindelijk gaat het niet om ons succes, maar om de kwaliteit van het Nederlandse onderwijs. Kwaliteit die weer terugkomt als leerkrachten weer eigenaar worden van hun eigen ontwikkeling. Kwaliteit die weer terugkomt als professionaliseren weer leuk gaat worden. Kwaliteit die terugkomt als er meer leerlingen een plek vinden op de arbeidsmarkt in plaats van thuis op de bank zonder toekomst.

Samen Laten Werken maakt dat mogelijk. En vandaag zeggen we dat nog stelliger dan gisteren. De oplossing begint bij de mogelijkheid om dossieruploads te doen, direct in de praktijk. We creëren meerwaarde doordat niet alleen de leerling dat kan doen, maar óók de coördinator arbeidstoeleiding of de werkgever namens de leerling. Daardoor biedt Samen Laten Werken een oplossing die uitermate geschikt is voor arbeidstoeleiding in het (voortgezet) speciaal onderwijs.

Daarbovenop kunnen de coördinator arbeidstoeleiding en de werkgever realtime in-app samenwerken, relevante informatie delen, waardoor er rondom de leerling optimaal kan worden samengewerkt. Zelfs stageverslagen kunnen vanuit de app worden gemaakt. Daarmee verkleinen we de afstand tussen ‘praktijk’ en de ‘registratie van de praktijk’. Niemand hoeft meer achteraf achter een computer te kruipen om het dossier bij te werken. Het is tenslotte ook 2018…

Last but not least kan er in-app worden gekoppeld aan de competenties die voor de leerling relevant zijn én is het zelfs mogelijk daar in-app op te reflecteren vanuit leerling, coördinator arbeidstoeleiding en werkgever. Samen Laten Werken maakt daarbij gebruik van gestandaardiseerde competentieprofielen, of van gegevens uit bijvoorbeeld leerlijnen.

Klinkt dat alles bekend? Jazeker. Onze oplossing voor leerkrachten en voor opleidingsscholen is niet anders. Samen Laten Werken ondersteunt de processen van leren en reflecteren zoals ze in de praktijk zijn. En of je nu student bent, leerkracht of leerling: de processen zijn vergelijkbaar. Daardoor kan een leerling het dossier ook meenemen als school voorbij is; en het dossier gebruiken voor sollicitatiedoeleinden. Bijvoorbeeld door het online curriculum vitae, waarmee ook achteraf foto- en videomateriaal geraadpleegd kan worden.

We gaan niet voor een halve oplossing. We gaan voor goud.