Eerste Hulp Bij Onderwijs

Eerste Hulp Bij Onderwijs

15 maart. Het Nederlandse onderwijs staakt. “Men is met emmers het water uit de kelder aan het halen, terwijl het dak in brand staat” hoorden we. En de vergelijking met het faillissement van Vroom en Dreesman: te lang op de oude leest verder zonder aansluiting bij de veranderingen in de maatschappij van vandaag de dag.

Als dingen niet gaan zoals het zou moeten, kunnen we een paar dingen doen.

  • We kunnen ervoor weglopen. Met een hart in het onderwijs is dat niet waarschijnlijk. Tegelijkertijd zijn het waarschijnlijk redenen waarvoor anderen de keuze maken niet in het onderwijs te willen werken. Het is aan onze bestuurders daar wat aan te doen.
  • We kunnen ze accepteren. Dat is iets anders dan: niets doen. Doordenkertje. Op de één of andere manier zijn we daar in dit geval niet zo’n voorstander van.
  • Last but not least kunnen we proberen ze te veranderen. Je zou de landelijke staking al kunnen zien als een niet-langer-accepteren dat het gaat zoals het gaat. Toch kun jij daar niet direct concreet mee aan de slag. Dat kan wél met onze Eerste Hulp Bij Onderwijs.


Eerste Hulp Bij Onderwijs

  • Praat. Vaak lezen bestuurders in de social media wat de leerkracht aan tafel nog niet heeft durven zeggen. Staat het water je tot aan de lippen? Vind je dat dingen anders kunnen? Houd het niet voor je maar zoek de verbinding.
  • Stel vraagtekens. Niet alleen over de leerontwikkeling van je leerlingen. Ook over het reilen en zeilen op school, in het bestuur. Gaat het geld naar het primair proces of blijft het ergens hangen? Meest belangrijk: als er een antwoord is, mag je de onderbouwing dan even zien?
  • Vernieuw. Elk jaar zijn er weer nieuwe dingen waar het onderwijs verantwoordelijk voor is. Zonder vernieuwing is dat altijd iets “erbij”. Alleen door dingen anders te organiseren kun je daar verandering in brengen. Raas niet als een kip zonder kop door. Neem eens de tijd om te kijken of je dingen anders kunt doen, om rust en ruimte te creëren voor jou en je klas.
  • Doe het Samen. De tijd van het top-down functionerings- en beoordelingsgesprek is geweest en maakt plaats voor de tijd van het leren van elkaar. Wat waardeer je aan de manier waarop de ander vorm en inhoud geeft aan zijn werk als leerkracht? Wat heb je nodig om verder te komen?
  • Jij bent het kapitaal van het onderwijs. Onze tip voor tussen de oren. Elk jaar word jij voor de BV Nederland een jaarsalaris waardevoller. Jouw kennis van de school en de populatie zijn onvervangbaar: bij jouw vertrek begint de volgende weer onderaan. Dat geldt ook voor schoolontwikkeling en teambuilding: het gaat er niet om of de één beter is dan de ander, je kunt het met elkaar Samen Laten Werken. Wees zuinig op jezelf en op al je collega’s.


Mogen we je uitdagen?

Ga het Samen Laten Werken. We helpen je er graag bij.

  • Heb je vragen over het reilen en zeilen in school waar je niet uit komt? Die mag je vrijblijvend stellen. Het team van Samen Laten Werken geeft onafhankelijk en objectief advies en gaat altijd vertrouwelijk om met de informatie.
  • We zien het leren van elkaar als de belangrijkste stap om te werken aan schoolontwikkeling en kwaliteit. Dat is ook precies waar initiatieven zoals ‘leerkracht’ op zijn afgestemd. Samen Laten Werken neemt de belemmeringen weg die je daarbij tegen komt. Met onze app kijk je mee in de klas van de ander, zonder dat je daar van alles voor moet regelen en zonder dat er ingewikkelde apparatuur voor nodig is. Je mobiel met de Samen Laten Werken app is alles wat je daarvoor nodig hebt. En dat is nog maar het begin.

Eerste Hulp Bij Onderwijs. Samen Laten Werken. Ga jij er maandag mee aan de slag?