In 2019 gaan we het Samen Laten Werken

In 2019 gaan we het Samen Laten Werken

Voor de klas staan is leuk. Je geniet van het werken met je leerlingen. Elke leerling en elke groep is weer anders. Dat maakt het boeiend. Natuurlijk heb je soms je uitdagingen. Samen met de leerkrachten in je netwerk kun je die wel bolwerken. Samen sta je sterk. 2019 wordt het jaar van Samen Laten Werken. Met onze app -in januari beschikbaar- is dat makkelijker dan ooit. Registreer jij nu vast, om de app straks gratis en als eerste te ontvangen?

Wij van Samen Laten Werken wensen je een geweldig 2019!

Ook dat gaan we Samen Laten Werken!

AD Magazine De leraar Die Je Nooit Vergeet

Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap heeft onderstaand artikel gepost op LinkedIn. Mooi om te zien dat leraren centraal staan; en om te zien dat (ook) het ministerie het Samen wil Laten Werken. Je leest het artikel hier:

Het ministerie van OCW zet de leerkracht centraal, als spil in de maatschappij. De spil om een goede leraar te zijn en te blijven… dat is ook de leraar zelf! Toevallig heeft het Algemeen Dagblad vandaag ook een special over “de leraar die je nooit vergat”. Wat blijkt: “heel zelden denken we terug aan de lesstof … Veel vaker kregen mensen een persoonlijke les mee voor het leven”. 

Juist ook daarom moet de leraar weer eigenaar worden van zijn of haar eigen professionalisering. Met de tools van Samen Laten Werken is dat mogelijk.

Om dat ook onderwijsorganisatorisch te ondersteunen werkt Samen Laten Werken aan een nieuw concept. We hopen je daar binnenkort meer over te kunnen vertellen.

Gaan voor goud

Het opzetten van een platform als Samen Laten Werken is een serieuze aangelegenheid. Je wilt aan alle details denken en de best denkbare oplossing realiseren. Natuurlijk ben je dan wel eens onzeker. Zijn we vernieuwend of vinden we het wiel opnieuw uit? Wat is ons onderscheidend vermogen? Ook wij moeten ons blijven ontwikkelen en moeten het Samen Laten Werken.

Nu zijn we niet vies van gezonde concurrentie. Door eerlijk te kijken naar wat anderen doen, kun je ontdekken wat je eigen zwakke en sterke punten zijn en zo beargumenteerde keuzes maken. En uiteindelijk gaat het niet om ons succes, maar om de kwaliteit van het Nederlandse onderwijs. Kwaliteit die weer terugkomt als leerkrachten weer eigenaar worden van hun eigen ontwikkeling. Kwaliteit die weer terugkomt als professionaliseren weer leuk gaat worden. Kwaliteit die terugkomt als er meer leerlingen een plek vinden op de arbeidsmarkt in plaats van thuis op de bank zonder toekomst.

Samen Laten Werken maakt dat mogelijk. En vandaag zeggen we dat nog stelliger dan gisteren. De oplossing begint bij de mogelijkheid om dossieruploads te doen, direct in de praktijk. We creëren meerwaarde doordat niet alleen de leerling dat kan doen, maar óók de coördinator arbeidstoeleiding of de werkgever namens de leerling. Daardoor biedt Samen Laten Werken een oplossing die uitermate geschikt is voor arbeidstoeleiding in het (voortgezet) speciaal onderwijs.

Daarbovenop kunnen de coördinator arbeidstoeleiding en de werkgever realtime in-app samenwerken, relevante informatie delen, waardoor er rondom de leerling optimaal kan worden samengewerkt. Zelfs stageverslagen kunnen vanuit de app worden gemaakt. Daarmee verkleinen we de afstand tussen ‘praktijk’ en de ‘registratie van de praktijk’. Niemand hoeft meer achteraf achter een computer te kruipen om het dossier bij te werken. Het is tenslotte ook 2018…

Last but not least kan er in-app worden gekoppeld aan de competenties die voor de leerling relevant zijn én is het zelfs mogelijk daar in-app op te reflecteren vanuit leerling, coördinator arbeidstoeleiding en werkgever. Samen Laten Werken maakt daarbij gebruik van gestandaardiseerde competentieprofielen, of van gegevens uit bijvoorbeeld leerlijnen.

Klinkt dat alles bekend? Jazeker. Onze oplossing voor leerkrachten en voor opleidingsscholen is niet anders. Samen Laten Werken ondersteunt de processen van leren en reflecteren zoals ze in de praktijk zijn. En of je nu student bent, leerkracht of leerling: de processen zijn vergelijkbaar. Daardoor kan een leerling het dossier ook meenemen als school voorbij is; en het dossier gebruiken voor sollicitatiedoeleinden. Bijvoorbeeld door het online curriculum vitae, waarmee ook achteraf foto- en videomateriaal geraadpleegd kan worden.

We gaan niet voor een halve oplossing. We gaan voor goud.

Baas over eigen professionalisering

Voor de kwaliteit van onderwijs is de kwaliteit van leraren van doorslaggevend belang. In de cao voor het primair onderwijs wordt professionalisering daarom prominent genoemd. En terecht. Elke fulltimer heeft recht (recht!) op 83 uur professionalisering en mag daar 500 euro voor inzetten. Om dat te ondersteunen is in 2015 het lerarenregister opgezet. De herstart van het verplichte lerarenregister voor het aankomende schooljaar is voorlopig aan de kant gezet door de minister van Onderwijs, Arie Slob. We denken dat dat een goede zaak is, omdat niet het faciliteren van professionaliseren, maar het verantwoorden van professionaliseren de boventoon voerde. De oorspronkelijke doelstellingen waren:

  • leerkrachten weer zelf laten bepalen hoe de professionele ontwikkeling eruit moet zien;
  • bij dragen aan een sterke beroepsgroep;
  • laten zien dat je bevoegd en bekwaam bent en hieraan blijft werken.

De praktijk lijkt zo anders. Net als met het taakbeleid -bedoeld om de werkdruk te verminderen met in de praktijk een averechts effect- lijkt het professionaliseringsbeleid vooral te leiden tot een toename van het aantal professionaliseringsactiviteiten die door de werkgever verplicht worden gesteld. Het resultaat is een top-down beweging waarbij het gaat om verantwoording in plaats van ruimte; waarin de leerkracht niet wordt aangesproken op eigen competentie, maar gedwongen wordt te volgen. Zeg eens eerlijk: wat heb jij nodig voor je professionalisering; hoeveel ruimte was daarvoor in het afgelopen schooljaar; wat is daarvan van terecht gekomen?

Samen Laten Werken ziet een verband tussen de kwaliteit van het onderwijs en de professionele ruimte die de leerkracht krijgt om invulling te geven aan de eigen professionalisering. We hebben gemerkt dat bekwaamheidsdossiers vaak beheerd worden door werkgevers en alleen gebruikt worden als verantwoordingsdocument. Als je van school verwisselt, begin je ergens anders weer met een leeg dossier. Is dat representatief voor je professionele ontwikkeling? Daarnaast hebben we gemerkt dat professionalisering vaak ver weg staat van de dagelijkse onderwijspraktijk, waardoor het aan effectiviteit ontbreekt. “Kan dat anders?” is de vraag die we ons gesteld hebben. Na een lange periode van onderzoek, overleg en ontwikkeling hebben we het antwoord op die vraag gevonden. Een antwoord dat we hebben verwerkt in het concept van Samen Laten Werken.

Samen Laten Werken geeft professionalisering weer terug aan de rechtmatige eigenaar. Niet de school is eigenaar zijn van je professionalisering. Jij bent dat. Niet de school is eigenaar van je bekwaamheidsdossier (mag dat überhaupt?). Jij bent dat. Natuurlijk mag de school jou daarover bevragen! Maar er moet een beweging komen van (top down) verantwoording naar (bottom up) faciliterende ruimte. Dan wordt professionaliseren weer leuk. En als professionaliseren weer leuk wordt, wordt het van toegevoegde waarde voor het onderwijs. En als het van toegevoegde waarde wordt voor het onderwijs gaan we terugzien in de kwaliteit. En eigenlijk is dat logisch. De gezamenlijke competentie van alle leerkrachten is beter in staat te bepalen wat nodig is dan de gezamenlijke competentie van het management. Schoenmaker blijf bij je leest.

We willen je uitdagen dit artikel te delen. Misschien zijn er anderen die gebruik willen maken van ons platform. Natuurlijk zijn we daar blij mee. Maar uiteindelijk gaat het ons niet om het platform. Uiteindelijk gaat het er ons om dat we -met zijn allen- de kwaliteit van het Nederlandse onderwijs verbeteren. En werken in het onderwijs weer leuk maken. Dat kan!

Wil jij het Samen Laten Werken? Dat kun je gratis proberen. Binnen een minuut start je je eigen dossier. Met ingang van het nieuwe schooljaar is onze app beschikbaar in de App- en PlayStore. Tot die tijd maak je gebruik van onze portal, of van onze webapp, die voorziet in dezelfde krachtige tools. Binnen 30 seconden voeg je iets toe aan je dossier, direct in de praktijk. Dezelfde tools zijn beschikbaar voor studenten en voor leerlingen die worden begeleid naar arbeid. Waarbij het uitgangspunt steeds hetzelfde is: iedereen is eigenaar van zijn eigen dossier.

Een goed begin is het halve werk

Een goed begin is het halve werk

In een serie columns vertellen we waarom we bij Samen Laten Werken blij zijn met de Algemene Verordening Gegevensbescherming. We hebben al verteld waarom er nieuwe wetgeving noodzakelijk is. En waarom een gedegen aanpak leidt tot minder rompslomp in de alledaagse onderwijspraktijk. Een mooi spreekwoord zegt dan ook: ‘bezint eer ge begint‘.  In de column van vandaag willen we dat concreet maken aan de hand van onze eigen oplossing.

Je kent het spelletje wel. Je zit in een kring en neemt een tandenborstel mee op vakantie. Persoon twee een tandenborstel –en nog iets. En waar elke volgende persoon een stuk bagage méér meeneemt, verdwijnt er al rap bagage uit je geheugen. Om volledig vergeten  te worden; of vervangen door bagage die nog helemaal niet genoemd werd.

In je dagelijkse werk heb je veel aan je hoofd. Je bent je terdege bewust van dingen die goed gaan en dingen die voor verbetering vatbaar zijn. Maar je zet je werk niet stil op het moment suprême. En achteraf moet je het doen met het beeld dat je gevormd hebt van wat er gebeurde. Feitelijk gebeurt er dan hetzelfde als in het spelletje. Hoe meer tijd en informatie er in de tussentijd gepasseerd is, hoe vager het beeld. Zo gaan relevante details verloren. Daar komt de administratieve rompslomp nog bij om alles achteraf te verwerken. En waar videocoaching een goede oplossing lijkt, moeten we toch vast stellen dat het niet bijster relevant is als er een vreemde mijnheer of mevrouw in de groep rondbanjert met een statief en camera. Laat staan als je dat van te voren wist.

Samen Laten Werken vindt dat professionalisering moet gaan over echte situaties. Vandaag de dag kan dat. Met onze app leg je binnen 30 seconden vast wat er gebeurt, direct in de praktijk. Wat je vastlegt, komt in je persoonlijke dossier. Daar kan niemand bij behalve jij. En jij bepaalt of je iets met de gebeurtenissen wilt doen. Misschien wil je er feedback over vragen in je netwerk. Misschien wil je ze meenemen als voorbeeld in je ontwikkelingsplan. Het is zelfs mogelijk om gebeurtenissen te gebruiken in je CV. Omdat je rechtstreeks in de praktijk vastlegt, zijn gebeurtenissen meest relevant en bespaar je tijd. Gaandeweg krijgt je ontwikkelingsplan vorm en bouw je aan je dossier zoals het echt is bij jou. Zonder administratieve rompslomp, zonder persoonlijke gegevens op papier of in de e-mail, zonder subjectieve kleuring, desgewenst inclusief onafhankelijke feedback van Samen Laten Werken. Ook voor studenten, praktijkbegeleiders en coördinatoren arbeidstoeleiding: naast een persoonlijk dossier kan Samen Laten Werken dossiers en competenties beheren voor studenten en leerlingen. Geen administratieve rompslomp meer na het afronden van je stagebezoek is: meer tijd voor het primaire proces.

Samen Laten Werken. Een goed begin is echt het halve werk. Bij Samen Laten Werken hebben we daar een slogan voor: “professionalisering in je broekzak“.

En zo is het.

Samen Laten Werken vindt ook dat professionalisering moet gaan over jou; dat jij moet bepalen wat er in je ontwikkelingsplan moet staan en dat jij eigenaar moet zijn van je dossier. Volledig in lijn en als verlengstuk van wat de Algemene Verordening Gegevensbescherming stelt over persoonsgegevens. Met de tools van Samen Laten Werken wordt dat weer mogelijk. In ons volgende artikel vertellen we daar meer over.

Minder rompslomp door de AVG

Minder rompslomp door de AVG

Sinds vorige week is de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) van kracht. Bij Samen Laten Werken zijn we daar blij mee. In een serie artikelen maken we duidelijk waarom. In de column van vorige week schreven we waarom nieuwe wetgeving noodzakelijk is. En waarom we het kind – alle mooie automatiseringsmogelijkheden van vandaag de dag- niet met het badwater hoeven weg te gooien. In de column van deze week gaan we nog een stapje verder. Met de AVG bouwen we niet alleen verder met gegarandeerde privacy. Door de AVG besparen we ook een heleboel rompslomp.

“De beste manier om van al mijn SPAM af te komen” schreef een kennis vorige week over de AVG. Bijna alle bedrijven hebben door de AVG opnieuw toestemming moeten vragen om een nieuwsbrief te mogen versturen. Minder troep in de inbox is minder rompslomp bij het doornemen van je dagelijkse e-mail. En toch is dat niet de vermindering van rompslomp waarop wij doelen.

De AVG vraagt namelijk van ons allemaal om te stoppen met houtje-touwtje oplossingen. Er wordt gevraagd om een goede en toekomstbestendige aanpak, die de garantie geeft dat er op een goede manier met je gegevens wordt omgesprongen. Niet alleen om te voorkomen dat je gegevens ongevraagd worden verkocht; ook dat ze niet onbedoeld zoek raken of verloren gaan. Samen Laten Werken staat daar voor in. Je hoeft niet langer te communiceren via e-mail of whatsapp. Daarmee kan vertrouwelijke informatie ongecontroleerd in mailboxen blijven staan… en als gegevens in een dossier terecht moeten komen, komt daar altijd weer een stuk extra administratieve last bij kijken.

Bij Samen Laten Werken worden je gegevens niet alleen veilig verwerkt, door de dossiervorming terug te brengen naar je alledaagse onderwijspraktijk wordt die administratieve last zo klein mogelijk. Dat het werk daarna gemakkelijker zal gaan en je weer met plezier kan professionaliseren laat zich raden. Hoeveel makkelijker dat is bij Samen Laten Werken, daar lees je over in onze column van volgende week.

Deze besparing van rompslomp doet ons het meest denken aan de scholen in ons netwerk die bezig zijn geweest met certificering. Ze leren ons dat je veel rompslomp bespaart als er is vastgelegd wat er moet gebeuren. Dat biedt Samen Laten Werken ook voor jouw werk. Je weet wat er twee weken geleden gebeurde toen de groep zo enthousiast was. En wat de stagebegeleider noemde over de activiteit van de leerling (of de activiteit van jou als student). Simpelweg omdat je dat direct in de praktijk hebt vastgelegd, in de beveiligde omgeving van Samen Laten Werken. Minder rompslomp met de AVG. Minder rompslomp met Samen Laten Werken.

De volgende week lees je de derde column over ‘een goed begin is het halve werk’. Daarna sluiten we deze serie columns af met ‘baas over je eigen professionalisering’.

AVG? Samen Laten Werken!

AVG? Samen Laten Werken!

AVG? Samen Laten Werken!

Vanaf vandaag is de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) van kracht. Bij Samen Laten Werken zijn we daar blij mee. De privacy van jouw gegevens en de gegevens van leerlingen en studenten zijn één van de redenen waarom we met ons platform gestart zijn. In een viertal artikelen zullen we de komende weken stilstaan bij het belang van een hele nieuwe aanpak. Een aanpak waarvoor je bij Samen Laten Werken aan het juiste adres bent.

De AVG vervangt de Wet op de Bescherming van Persoonsgegevens (WBP). Die wet stamt uit 2001. Toen was er een internet dat alleen gebruikt kon worden als gegevensbron. Pas veel later kon je ook informatie op het internet achterlaten. Zo zag bijvoorbeeld Facebook pas in 2006 het levenslicht. De WBP hield met al die mogelijkheden geen rekening. Eigenlijk zijn de social media groot geworden zonder adequate wetmatige regulering. De rekening volgt nu. Geen wonder dat deze periode wel de digital dark ages wordt genoemd.

Samen Laten Werken vindt: als het je verdienmodel is inkomsten te genereren door de verkoop van de gegevens van je klanten, ben je verschrikkelijk verkeerd bezig. Het zou je verdienmodel moeten zijn om de gegevens van je klanten te beschermen.

Daar staat Samen Laten Werken voor. En dat houdt niet in dat we het kind –alle mooie automatiseringsmogelijkheden van vandaag de dag- met het badwater weg gooien. We zorgen er eerst voor dat de Privacy goed is geregeld; en bouwen dáárop verder. Zo gaan het Samen Laten Werken. Meer dan dat:

Samen Laten Werken staat ervoor zó goed aan te sluiten bij je werk van alle dag, dat je weer met plezier gaat werken aan je professionalisering en meer tijd over houdt voor dat wat er écht toe doet: het begeleiden van leerlingen. Of je nu leerkracht bent, leerlingen begeleidt naar een plek op de arbeidsmarkt of nog bezig bent met de Pabo: Samen Laten Werken is er voor jou.

De komende weken lees je daar meer over. Er volgen nog drie andere boeiende columns, die je beeld van privacy, professionalisering en automatisering zonder enige twijfel zullen veranderen: ‘minder rompslomp door de AVG’; ‘een goed begin is het halve werk’; en: ‘baas over je eigen professionalisering’.

NB: Wist je dat Samen Laten Werken alleen gebruik maakt van servers in Nederland? Dat we een privacyverklaring op de website hebben staan? Dat we een verwerkersovereenkomst klaar hebben liggen voor scholen, stichtingen en verenigingen? Dat we alleen gebruik maken van beveiligde verbindingen? Dat we het mogelijk maken dat je buiten social media kanalen, beveiligd met collega’s of instanties kunt communiceren over je professionalisering of de opleiding van studenten of leerlingen? Dat je bij Samen Laten Werken eigenaar bent van je eigen portfolio? Dat we vrijwel geen gegevens verplicht stellen en het principe van ‘dataminimalisatie’ toepassen? Samen Laten Werken: ook wat privacy betreft, een zorg minder.

Professionaliseren wordt weer leuk met Samen Laten Werken

Professionaliseren wordt weer leuk met Samen Laten Werken

Als leerkracht heb je recht op tenminste één jaarlijks pop gesprek. Dat is geen recht van de werkgever, maar een recht van jou. Jij mag kiezen hoe je dat invult! Samen Laten Werken vervangt daarom ook niet een pop zoals je het moet invullen van de werkgever, maar geeft je je eigen professionalisering terug. Professionaliseren moet leuk zijn.  Het goede nieuws: dat kan nu ook! Met de app van Samen Laten Werken leg je vast wat van waarde is voor je ontwikkeling, direct in de praktijk. Het gaat niet om goed of fout. Met een klik op de knop vraag je feedback en maak je je eigen ontwikkelingsplan. Omdat je eigenaar bent van je eigen professionalisering. Met Samen Laten Werken wordt dat mogelijk!

Je kunt registreren bij Samen Laten Werken

Je kunt registreren bij Samen Laten Werken

Vanaf vandaag, 16 april, is registratie bij Samen Laten Werken mogelijk. Om te registreren kun je gebruik maken van ons online registratieformulier.

Het wordt ook mogelijk om rechtstreeks in de app of portal te registreren. Maar we willen de touwtjes graag goed in handen houden. Dat alles perfect werkt voor jou, dat is ons doel.

Voor iedereen die nu registreert, hebben we een verrassing in petto. Natuurlijk kun je direct aan de slag in onze portal. Maar we informeren je ook direct als onze app beschikbaar is. Die kun je dan nog gratis downloaden. Daarna kun je kiezen uit één van onze pakketten.

Samen Laten Werken. Professionalisering in je broekzak.

 

 

Verhoog uitstroom naar de arbeidsmarkt

Lage uitstroom arbeidsmarkt speciaal onderwijs. Onze oplossing.

In de hoofdlijnen van de  Staat van het Onderwijs 2018 wordt de lage uitstroom naar de arbeidsmarkt in het speciaal onderwijs genoemd. Dé reden waarom Samen Laten Werken een oplossing heeft gemaakt voor arbeidsontwikkeling. Met de oplossing van Samen Laten Werken werken school en (stageverlenend) bedrijf realtime samen aan het portfolio en de competentieontwikkeling van leerlingen.

In het voortgezet speciaal onderwijs (vso) is het arbeidsmarktperspectief gering. De rechtstreekse uitstroom naar een (‘beschutte’) werkplek op de arbeidsmarkt is 19%. Zorgwekkend is het hoge percentage schoolverlaters dat er toch niet in slaagt verder te leren of aan het werk te gaan.

Met gerichte competentieprofielen en de middelen om realtime samen te werken biedt Samen Laten Werken dé oplossing om de uitstroom naar arbeid een boost te geven. Zullen we het Samen Laten Werken?