Audits: het kan maar duidelijk zijn

Audits: het kan maar duidelijk zijn

Duidelijk. Als de resultaten van de eindtoets overeenkomen met het advies van de leerkracht, dan is dat duidelijk. Het geeft de bevestiging dat het advies van de leerkracht een juist advies is geweest.

Soms zou je zo’n onafhankelijke bevestiging ook willen hebben voor je hele school. Om er zeker van te zijn dat je op de goede weg bent en geen zaken over het hoofd ziet. In zo’n geval is een externe audit een aanrader.

Samen Laten Werken biedt onafhankelijke audits aan voor de hele school, tegen interessante tarieven. Daarbij gaan we uit van de inspectienorm, desgewenst ook van de Kwaliteitsnorm Speciaal Onderwijs. Maatwerk is mogelijk, maar ook bijvoorbeeld een specifieke focus op één of enkele aandachtsgebieden. Wist je dat je al een audit kon laten uitvoeren door twee gecertificeerde auditoren, inclusief verslaglegging, voor negenhonderd euro? In juni hebben we nog enkele dagen beschikbaar. Neem contact op voor de mogelijkheden.

Eerste Hulp Bij Onderwijs

Samen Laten Werken Eerste Hulp Bij Onderwijs

Eerste Hulp Bij Onderwijs

15 maart. Het Nederlandse onderwijs staakt. “Men is met emmers het water uit de kelder aan het halen, terwijl het dak in brand staat” hoorden we. En de vergelijking met het faillissement van Vroom en Dreesman: te lang op de oude leest verder zonder aansluiting bij de veranderingen in de maatschappij van vandaag de dag.

Als dingen niet gaan zoals het zou moeten, kunnen we een paar dingen doen.

  • We kunnen ervoor weglopen. Met een hart in het onderwijs is dat niet waarschijnlijk. Tegelijkertijd zijn het waarschijnlijk redenen waarvoor anderen de keuze maken niet in het onderwijs te willen werken. Het is aan onze bestuurders daar wat aan te doen.
  • We kunnen ze accepteren. Dat is iets anders dan: niets doen. Doordenkertje. Op de één of andere manier zijn we daar in dit geval niet zo’n voorstander van.
  • Last but not least kunnen we proberen ze te veranderen. Je zou de landelijke staking al kunnen zien als een niet-langer-accepteren dat het gaat zoals het gaat. Toch kun jij daar niet direct concreet mee aan de slag. Dat kan wél met onze Eerste Hulp Bij Onderwijs.


Eerste Hulp Bij Onderwijs

  • Praat. Vaak lezen bestuurders in de social media wat de leerkracht aan tafel nog niet heeft durven zeggen. Staat het water je tot aan de lippen? Vind je dat dingen anders kunnen? Houd het niet voor je maar zoek de verbinding.
  • Stel vraagtekens. Niet alleen over de leerontwikkeling van je leerlingen. Ook over het reilen en zeilen op school, in het bestuur. Gaat het geld naar het primair proces of blijft het ergens hangen? Meest belangrijk: als er een antwoord is, mag je de onderbouwing dan even zien?
  • Vernieuw. Elk jaar zijn er weer nieuwe dingen waar het onderwijs verantwoordelijk voor is. Zonder vernieuwing is dat altijd iets “erbij”. Alleen door dingen anders te organiseren kun je daar verandering in brengen. Raas niet als een kip zonder kop door. Neem eens de tijd om te kijken of je dingen anders kunt doen, om rust en ruimte te creëren voor jou en je klas.
  • Doe het Samen. De tijd van het top-down functionerings- en beoordelingsgesprek is geweest en maakt plaats voor de tijd van het leren van elkaar. Wat waardeer je aan de manier waarop de ander vorm en inhoud geeft aan zijn werk als leerkracht? Wat heb je nodig om verder te komen?
  • Jij bent het kapitaal van het onderwijs. Onze tip voor tussen de oren. Elk jaar word jij voor de BV Nederland een jaarsalaris waardevoller. Jouw kennis van de school en de populatie zijn onvervangbaar: bij jouw vertrek begint de volgende weer onderaan. Dat geldt ook voor schoolontwikkeling en teambuilding: het gaat er niet om of de één beter is dan de ander, je kunt het met elkaar Samen Laten Werken. Wees zuinig op jezelf en op al je collega’s.


Mogen we je uitdagen?

Ga het Samen Laten Werken. We helpen je er graag bij.

  • Heb je vragen over het reilen en zeilen in school waar je niet uit komt? Die mag je vrijblijvend stellen. Het team van Samen Laten Werken geeft onafhankelijk en objectief advies en gaat altijd vertrouwelijk om met de informatie.
  • We zien het leren van elkaar als de belangrijkste stap om te werken aan schoolontwikkeling en kwaliteit. Dat is ook precies waar initiatieven zoals ‘leerkracht’ op zijn afgestemd. Samen Laten Werken neemt de belemmeringen weg die je daarbij tegen komt. Met onze app kijk je mee in de klas van de ander, zonder dat je daar van alles voor moet regelen en zonder dat er ingewikkelde apparatuur voor nodig is. Je mobiel met de Samen Laten Werken app is alles wat je daarvoor nodig hebt. En dat is nog maar het begin.

Eerste Hulp Bij Onderwijs. Samen Laten Werken. Ga jij er maandag mee aan de slag?

De uitkomst voor lesbezoek en feedback

De uitkomst voor lesbezoek en feedback

Eerder waren de lesbezoeken moeilijk te organiseren, maar daar hebben we nu iets moois op gevonden

Ditte werkt al een paar jaar op een basisschool in Amsterdam. Haar school heeft er op ingezet de cultuur te verbeteren. Een cultuur waarin leraren van elkaar leren en zo samen met de directie het onderwijs verbeteren. Daarbij worden bordsessies ingezet, lessen gemaakt voor de dagelijkse lespraktijk, maar ook lesbezoeken georganiseerd en het geven van feedback. “Eerder waren de lesbezoeken moeilijk te organiseren” vertelt Ditte, “maar daar hebben we nu iets moois op gevonden”.

“We ontdekten Samen Laten Werken. Dat is een nieuw platform waarop leerkrachten beeldmateriaal kunnen delen en elkaar feedback kunnen geven. We hadden dat al eens geprobeerd door gewoon te appen, maar dan blijven dat losse flodders en voor de privacy mag dat niet. Samen Laten Werken heeft dat wel goed geregeld.”

De lesbezoeken en feedback zijn schooldoorbroken geregeld. Dat maakte de organisatie in de drukte van alle dag lastig. Ditte: “we maakten wel afspraken, maar door ziekte of plotselinge dingetjes kwam er steeds wat tussen. Precies daar hebben we met Samen Laten Werken nu een oplossing voor. We nemen nu de gedeeltes van de lestijd op waar we echt mee bezig zijn. Vaak helpt daar even een leerling bij; of op donderdag mijn assistent. Een collega heeft er een standaard voor. Ik kan dat dan direct delen in de app van Samen Laten Werken, met de leerkracht op de andere school. Zij geeft feedback en zo gaat dat een paar keer heen en weer”.

De vraag of ze nu echt niet meer op de andere school in de klas komt beantwoordt Ditte stellig. Natuurlijk doet ze dat wel. Maar de app van Samen Laten Werken is een heel praktische manier om vaker bij elkaar in de klas te kijken en feedback te geven: “soms mislukt zo’n bezoek echt omdat er andere dingen tussendoor komen. Ik weet nog van een paar maanden geleden toen er opeens een ambulance aan de andere kant van de straat stond. Dan mislukt de effectieve instructie, blijft het bij een ‘je hebt het wel goed opgelost’ en komt je collega eigenlijk voor niets. Met de app neem je dan gewoon de volgende les opnieuw op. Echte bezoeken, die doen we nu een stuk minder. En we geven meer feedback. Dit is wat we nodig hadden.”

De app van Samen Laten Werken is verkrijgbaar in de App Store.

 

 

 

 

 

Onze iOS app is verkrijgbaar

Onze iOS app is verkrijgbaar

 

We zullen er niet omheen draaien. Het heeft lang geduurd. Langer dan we hadden gedacht. Maar sinds 9 februari is onze app verkrijgbaar in de AppStore. Daar zijn we bere trots op. In dit bericht vertellen we waarom.

 

 

 

Wanneer je de Samen Laten Werken App download en je registreert, heb je jaarlijks de volgende mogelijkheden:

drie bijdrages uploaden. Bijvoorbeeld foto’s of korte video’s die duidelijk maken waar je trots op bent; of waar je aan wilt werken.

bijdrages delen met een ander in je netwerk. Daarbij heb je onbeperkt de gelegenheid om feedback te geven -en te vragen

overzicht op alle competenties die voor jou als leerkracht belangrijk zijn

Wil je meer? Samen Laten Werken heeft interessante pakketten, waarmee je je netwerk kunt uitbreiden, ontwikkelingsplannen kunt opstellen, 360 graden feedback kunt vragen in je netwerk; zelfs onafhankelijk feedback van Samen Laten Werken.

Onze app is zo ontwikkeld, dat je ook offline kunt werken. Zo leg je vast wat er gebeurt en heb je je gegevens bij de hand, ook als je niet online bent.

Wanneer ga jij het Samen Laten Werken? 

 

 

In 2019 gaan we het Samen Laten Werken

In 2019 gaan we het Samen Laten Werken

Voor de klas staan is leuk. Je geniet van het werken met je leerlingen. Elke leerling en elke groep is weer anders. Dat maakt het boeiend. Natuurlijk heb je soms je uitdagingen. Samen met de leerkrachten in je netwerk kun je die wel bolwerken. Samen sta je sterk. 2019 wordt het jaar van Samen Laten Werken. Met onze app -in januari beschikbaar- is dat makkelijker dan ooit. Registreer jij nu vast, om de app straks gratis en als eerste te ontvangen?

Wij van Samen Laten Werken wensen je een geweldig 2019!

Ook dat gaan we Samen Laten Werken!

AD Magazine De leraar Die Je Nooit Vergeet

Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap heeft onderstaand artikel gepost op LinkedIn. Mooi om te zien dat leraren centraal staan; en om te zien dat (ook) het ministerie het Samen wil Laten Werken. Je leest het artikel hier:

Het ministerie van OCW zet de leerkracht centraal, als spil in de maatschappij. De spil om een goede leraar te zijn en te blijven… dat is ook de leraar zelf! Toevallig heeft het Algemeen Dagblad vandaag ook een special over “de leraar die je nooit vergat”. Wat blijkt: “heel zelden denken we terug aan de lesstof … Veel vaker kregen mensen een persoonlijke les mee voor het leven”. 

Juist ook daarom moet de leraar weer eigenaar worden van zijn of haar eigen professionalisering. Met de tools van Samen Laten Werken is dat mogelijk.

Om dat ook onderwijsorganisatorisch te ondersteunen werkt Samen Laten Werken aan een nieuw concept. We hopen je daar binnenkort meer over te kunnen vertellen.

Gaan voor goud

Het opzetten van een platform als Samen Laten Werken is een serieuze aangelegenheid. Je wilt aan alle details denken en de best denkbare oplossing realiseren. Natuurlijk ben je dan wel eens onzeker. Zijn we vernieuwend of vinden we het wiel opnieuw uit? Wat is ons onderscheidend vermogen? Ook wij moeten ons blijven ontwikkelen en moeten het Samen Laten Werken.

Nu zijn we niet vies van gezonde concurrentie. Door eerlijk te kijken naar wat anderen doen, kun je ontdekken wat je eigen zwakke en sterke punten zijn en zo beargumenteerde keuzes maken. En uiteindelijk gaat het niet om ons succes, maar om de kwaliteit van het Nederlandse onderwijs. Kwaliteit die weer terugkomt als leerkrachten weer eigenaar worden van hun eigen ontwikkeling. Kwaliteit die weer terugkomt als professionaliseren weer leuk gaat worden. Kwaliteit die terugkomt als er meer leerlingen een plek vinden op de arbeidsmarkt in plaats van thuis op de bank zonder toekomst.

Samen Laten Werken maakt dat mogelijk. En vandaag zeggen we dat nog stelliger dan gisteren. De oplossing begint bij de mogelijkheid om dossieruploads te doen, direct in de praktijk. We creëren meerwaarde doordat niet alleen de leerling dat kan doen, maar óók de coördinator arbeidstoeleiding of de werkgever namens de leerling. Daardoor biedt Samen Laten Werken een oplossing die uitermate geschikt is voor arbeidstoeleiding in het (voortgezet) speciaal onderwijs.

Daarbovenop kunnen de coördinator arbeidstoeleiding en de werkgever realtime in-app samenwerken, relevante informatie delen, waardoor er rondom de leerling optimaal kan worden samengewerkt. Zelfs stageverslagen kunnen vanuit de app worden gemaakt. Daarmee verkleinen we de afstand tussen ‘praktijk’ en de ‘registratie van de praktijk’. Niemand hoeft meer achteraf achter een computer te kruipen om het dossier bij te werken. Het is tenslotte ook 2018…

Last but not least kan er in-app worden gekoppeld aan de competenties die voor de leerling relevant zijn én is het zelfs mogelijk daar in-app op te reflecteren vanuit leerling, coördinator arbeidstoeleiding en werkgever. Samen Laten Werken maakt daarbij gebruik van gestandaardiseerde competentieprofielen, of van gegevens uit bijvoorbeeld leerlijnen.

Klinkt dat alles bekend? Jazeker. Onze oplossing voor leerkrachten en voor opleidingsscholen is niet anders. Samen Laten Werken ondersteunt de processen van leren en reflecteren zoals ze in de praktijk zijn. En of je nu student bent, leerkracht of leerling: de processen zijn vergelijkbaar. Daardoor kan een leerling het dossier ook meenemen als school voorbij is; en het dossier gebruiken voor sollicitatiedoeleinden. Bijvoorbeeld door het online curriculum vitae, waarmee ook achteraf foto- en videomateriaal geraadpleegd kan worden.

We gaan niet voor een halve oplossing. We gaan voor goud.

Baas over eigen professionalisering

Voor de kwaliteit van onderwijs is de kwaliteit van leraren van doorslaggevend belang. In de cao voor het primair onderwijs wordt professionalisering daarom prominent genoemd. En terecht. Elke fulltimer heeft recht (recht!) op 83 uur professionalisering en mag daar 500 euro voor inzetten. Om dat te ondersteunen is in 2015 het lerarenregister opgezet. De herstart van het verplichte lerarenregister voor het aankomende schooljaar is voorlopig aan de kant gezet door de minister van Onderwijs, Arie Slob. We denken dat dat een goede zaak is, omdat niet het faciliteren van professionaliseren, maar het verantwoorden van professionaliseren de boventoon voerde. De oorspronkelijke doelstellingen waren:

  • leerkrachten weer zelf laten bepalen hoe de professionele ontwikkeling eruit moet zien;
  • bij dragen aan een sterke beroepsgroep;
  • laten zien dat je bevoegd en bekwaam bent en hieraan blijft werken.

De praktijk lijkt zo anders. Net als met het taakbeleid -bedoeld om de werkdruk te verminderen met in de praktijk een averechts effect- lijkt het professionaliseringsbeleid vooral te leiden tot een toename van het aantal professionaliseringsactiviteiten die door de werkgever verplicht worden gesteld. Het resultaat is een top-down beweging waarbij het gaat om verantwoording in plaats van ruimte; waarin de leerkracht niet wordt aangesproken op eigen competentie, maar gedwongen wordt te volgen. Zeg eens eerlijk: wat heb jij nodig voor je professionalisering; hoeveel ruimte was daarvoor in het afgelopen schooljaar; wat is daarvan van terecht gekomen?

Samen Laten Werken ziet een verband tussen de kwaliteit van het onderwijs en de professionele ruimte die de leerkracht krijgt om invulling te geven aan de eigen professionalisering. We hebben gemerkt dat bekwaamheidsdossiers vaak beheerd worden door werkgevers en alleen gebruikt worden als verantwoordingsdocument. Als je van school verwisselt, begin je ergens anders weer met een leeg dossier. Is dat representatief voor je professionele ontwikkeling? Daarnaast hebben we gemerkt dat professionalisering vaak ver weg staat van de dagelijkse onderwijspraktijk, waardoor het aan effectiviteit ontbreekt. “Kan dat anders?” is de vraag die we ons gesteld hebben. Na een lange periode van onderzoek, overleg en ontwikkeling hebben we het antwoord op die vraag gevonden. Een antwoord dat we hebben verwerkt in het concept van Samen Laten Werken.

Samen Laten Werken geeft professionalisering weer terug aan de rechtmatige eigenaar. Niet de school is eigenaar zijn van je professionalisering. Jij bent dat. Niet de school is eigenaar van je bekwaamheidsdossier (mag dat überhaupt?). Jij bent dat. Natuurlijk mag de school jou daarover bevragen! Maar er moet een beweging komen van (top down) verantwoording naar (bottom up) faciliterende ruimte. Dan wordt professionaliseren weer leuk. En als professionaliseren weer leuk wordt, wordt het van toegevoegde waarde voor het onderwijs. En als het van toegevoegde waarde wordt voor het onderwijs gaan we terugzien in de kwaliteit. En eigenlijk is dat logisch. De gezamenlijke competentie van alle leerkrachten is beter in staat te bepalen wat nodig is dan de gezamenlijke competentie van het management. Schoenmaker blijf bij je leest.

We willen je uitdagen dit artikel te delen. Misschien zijn er anderen die gebruik willen maken van ons platform. Natuurlijk zijn we daar blij mee. Maar uiteindelijk gaat het ons niet om het platform. Uiteindelijk gaat het er ons om dat we -met zijn allen- de kwaliteit van het Nederlandse onderwijs verbeteren. En werken in het onderwijs weer leuk maken. Dat kan!

Wil jij het Samen Laten Werken? Dat kun je gratis proberen. Binnen een minuut start je je eigen dossier. Met ingang van het nieuwe schooljaar is onze app beschikbaar in de App- en PlayStore. Tot die tijd maak je gebruik van onze portal, of van onze webapp, die voorziet in dezelfde krachtige tools. Binnen 30 seconden voeg je iets toe aan je dossier, direct in de praktijk. Dezelfde tools zijn beschikbaar voor studenten en voor leerlingen die worden begeleid naar arbeid. Waarbij het uitgangspunt steeds hetzelfde is: iedereen is eigenaar van zijn eigen dossier.

Een goed begin is het halve werk

Een goed begin is het halve werk

In een serie columns vertellen we waarom we bij Samen Laten Werken blij zijn met de Algemene Verordening Gegevensbescherming. We hebben al verteld waarom er nieuwe wetgeving noodzakelijk is. En waarom een gedegen aanpak leidt tot minder rompslomp in de alledaagse onderwijspraktijk. Een mooi spreekwoord zegt dan ook: ‘bezint eer ge begint‘.  In de column van vandaag willen we dat concreet maken aan de hand van onze eigen oplossing.

Je kent het spelletje wel. Je zit in een kring en neemt een tandenborstel mee op vakantie. Persoon twee een tandenborstel –en nog iets. En waar elke volgende persoon een stuk bagage méér meeneemt, verdwijnt er al rap bagage uit je geheugen. Om volledig vergeten  te worden; of vervangen door bagage die nog helemaal niet genoemd werd.

In je dagelijkse werk heb je veel aan je hoofd. Je bent je terdege bewust van dingen die goed gaan en dingen die voor verbetering vatbaar zijn. Maar je zet je werk niet stil op het moment suprême. En achteraf moet je het doen met het beeld dat je gevormd hebt van wat er gebeurde. Feitelijk gebeurt er dan hetzelfde als in het spelletje. Hoe meer tijd en informatie er in de tussentijd gepasseerd is, hoe vager het beeld. Zo gaan relevante details verloren. Daar komt de administratieve rompslomp nog bij om alles achteraf te verwerken. En waar videocoaching een goede oplossing lijkt, moeten we toch vast stellen dat het niet bijster relevant is als er een vreemde mijnheer of mevrouw in de groep rondbanjert met een statief en camera. Laat staan als je dat van te voren wist.

Samen Laten Werken vindt dat professionalisering moet gaan over echte situaties. Vandaag de dag kan dat. Met onze app leg je binnen 30 seconden vast wat er gebeurt, direct in de praktijk. Wat je vastlegt, komt in je persoonlijke dossier. Daar kan niemand bij behalve jij. En jij bepaalt of je iets met de gebeurtenissen wilt doen. Misschien wil je er feedback over vragen in je netwerk. Misschien wil je ze meenemen als voorbeeld in je ontwikkelingsplan. Het is zelfs mogelijk om gebeurtenissen te gebruiken in je CV. Omdat je rechtstreeks in de praktijk vastlegt, zijn gebeurtenissen meest relevant en bespaar je tijd. Gaandeweg krijgt je ontwikkelingsplan vorm en bouw je aan je dossier zoals het echt is bij jou. Zonder administratieve rompslomp, zonder persoonlijke gegevens op papier of in de e-mail, zonder subjectieve kleuring, desgewenst inclusief onafhankelijke feedback van Samen Laten Werken. Ook voor studenten, praktijkbegeleiders en coördinatoren arbeidstoeleiding: naast een persoonlijk dossier kan Samen Laten Werken dossiers en competenties beheren voor studenten en leerlingen. Geen administratieve rompslomp meer na het afronden van je stagebezoek is: meer tijd voor het primaire proces.

Samen Laten Werken. Een goed begin is echt het halve werk. Bij Samen Laten Werken hebben we daar een slogan voor: “professionalisering in je broekzak“.

En zo is het.

Samen Laten Werken vindt ook dat professionalisering moet gaan over jou; dat jij moet bepalen wat er in je ontwikkelingsplan moet staan en dat jij eigenaar moet zijn van je dossier. Volledig in lijn en als verlengstuk van wat de Algemene Verordening Gegevensbescherming stelt over persoonsgegevens. Met de tools van Samen Laten Werken wordt dat weer mogelijk. In ons volgende artikel vertellen we daar meer over.

Minder rompslomp door de AVG

Minder rompslomp door de AVG

Sinds vorige week is de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) van kracht. Bij Samen Laten Werken zijn we daar blij mee. In een serie artikelen maken we duidelijk waarom. In de column van vorige week schreven we waarom nieuwe wetgeving noodzakelijk is. En waarom we het kind – alle mooie automatiseringsmogelijkheden van vandaag de dag- niet met het badwater hoeven weg te gooien. In de column van deze week gaan we nog een stapje verder. Met de AVG bouwen we niet alleen verder met gegarandeerde privacy. Door de AVG besparen we ook een heleboel rompslomp.

“De beste manier om van al mijn SPAM af te komen” schreef een kennis vorige week over de AVG. Bijna alle bedrijven hebben door de AVG opnieuw toestemming moeten vragen om een nieuwsbrief te mogen versturen. Minder troep in de inbox is minder rompslomp bij het doornemen van je dagelijkse e-mail. En toch is dat niet de vermindering van rompslomp waarop wij doelen.

De AVG vraagt namelijk van ons allemaal om te stoppen met houtje-touwtje oplossingen. Er wordt gevraagd om een goede en toekomstbestendige aanpak, die de garantie geeft dat er op een goede manier met je gegevens wordt omgesprongen. Niet alleen om te voorkomen dat je gegevens ongevraagd worden verkocht; ook dat ze niet onbedoeld zoek raken of verloren gaan. Samen Laten Werken staat daar voor in. Je hoeft niet langer te communiceren via e-mail of whatsapp. Daarmee kan vertrouwelijke informatie ongecontroleerd in mailboxen blijven staan… en als gegevens in een dossier terecht moeten komen, komt daar altijd weer een stuk extra administratieve last bij kijken.

Bij Samen Laten Werken worden je gegevens niet alleen veilig verwerkt, door de dossiervorming terug te brengen naar je alledaagse onderwijspraktijk wordt die administratieve last zo klein mogelijk. Dat het werk daarna gemakkelijker zal gaan en je weer met plezier kan professionaliseren laat zich raden. Hoeveel makkelijker dat is bij Samen Laten Werken, daar lees je over in onze column van volgende week.

Deze besparing van rompslomp doet ons het meest denken aan de scholen in ons netwerk die bezig zijn geweest met certificering. Ze leren ons dat je veel rompslomp bespaart als er is vastgelegd wat er moet gebeuren. Dat biedt Samen Laten Werken ook voor jouw werk. Je weet wat er twee weken geleden gebeurde toen de groep zo enthousiast was. En wat de stagebegeleider noemde over de activiteit van de leerling (of de activiteit van jou als student). Simpelweg omdat je dat direct in de praktijk hebt vastgelegd, in de beveiligde omgeving van Samen Laten Werken. Minder rompslomp met de AVG. Minder rompslomp met Samen Laten Werken.

De volgende week lees je de derde column over ‘een goed begin is het halve werk’. Daarna sluiten we deze serie columns af met ‘baas over je eigen professionalisering’.