Samen Laten Werken

Samen Laten Werken

Samen Laten Werken is een platform voor leerkrachten in het basisonderwijs. Of je nu werkt in het regulier basisonderwijs, in het SBO of in het (V)SO, Samen Laten Werken is er voor jou.

Schiet het wel eens door jouw hoofd waarmee je jewerk als leerkracht beter zou kunnen doen? En: zou het helpen als anderen eens zouden aangeven wat zij doen in de klas?

Samen Laten Werken overbrugt de afstand tussen klaslokalen en maakt dat mogelijk, gewoon tijdens je werk. Je hebt het tenslotte al druk genoeg. Zo krijg je het steuntje in de rug waarmee je het zelf wel kan.

Weer aan de slag

Weer Aan De Slag In Het Onderwijs

De kop is eraf. Het nieuwe schooljaar is begonnen. Je hebt kennis gemaakt met je nieuwe groep. De forming fase is begonnen en langzaamaan begint het te lopen. Natuurlijk zie je ook de eerste aandachtspuntjes. Voor het reilen en zeilen in school. Voor de leerlingen. Wellicht ook voor jouw rol in het geheel.

Hoe sta je erin? Wacht je af hoe het allemaal gaat lopen? Of pak je de koe bij de horens? In de vakantie lazen we deze quote: “The best way to change the future is to design it”. Ons advies: go for it!  Wat ga jij doen om het samen te laten werken?

Audits: het kan maar duidelijk zijn

Audits: het kan maar duidelijk zijn

Duidelijk. Als de resultaten van de eindtoets overeenkomen met het advies van de leerkracht, dan is dat duidelijk. Het geeft de bevestiging dat het advies van de leerkracht een juist advies is geweest.

Soms zou je zo’n onafhankelijke bevestiging ook willen hebben voor je hele school. Om er zeker van te zijn dat je op de goede weg bent en geen zaken over het hoofd ziet. In zo’n geval is een externe audit een aanrader.

Samen Laten Werken biedt onafhankelijke audits aan voor de hele school, tegen interessante tarieven. Daarbij gaan we uit van de inspectienorm, desgewenst ook van de Kwaliteitsnorm Speciaal Onderwijs. Maatwerk is mogelijk, maar ook bijvoorbeeld een specifieke focus op één of enkele aandachtsgebieden. Wist je dat je al een audit kon laten uitvoeren door twee gecertificeerde auditoren, inclusief verslaglegging, voor negenhonderd euro? In juni hebben we nog enkele dagen beschikbaar. Neem contact op voor de mogelijkheden.

Eerste Hulp Bij Onderwijs

Samen Laten Werken Eerste Hulp Bij Onderwijs

Eerste Hulp Bij Onderwijs

15 maart. Het Nederlandse onderwijs staakt. “Men is met emmers het water uit de kelder aan het halen, terwijl het dak in brand staat” hoorden we. En de vergelijking met het faillissement van Vroom en Dreesman: te lang op de oude leest verder zonder aansluiting bij de veranderingen in de maatschappij van vandaag de dag.

Als dingen niet gaan zoals het zou moeten, kunnen we een paar dingen doen.

  • We kunnen ervoor weglopen. Met een hart in het onderwijs is dat niet waarschijnlijk. Tegelijkertijd zijn het waarschijnlijk redenen waarvoor anderen de keuze maken niet in het onderwijs te willen werken. Het is aan onze bestuurders daar wat aan te doen.
  • We kunnen ze accepteren. Dat is iets anders dan: niets doen. Doordenkertje. Op de één of andere manier zijn we daar in dit geval niet zo’n voorstander van.
  • Last but not least kunnen we proberen ze te veranderen. Je zou de landelijke staking al kunnen zien als een niet-langer-accepteren dat het gaat zoals het gaat. Toch kun jij daar niet direct concreet mee aan de slag. Dat kan wél met onze Eerste Hulp Bij Onderwijs.


Eerste Hulp Bij Onderwijs

  • Praat. Vaak lezen bestuurders in de social media wat de leerkracht aan tafel nog niet heeft durven zeggen. Staat het water je tot aan de lippen? Vind je dat dingen anders kunnen? Houd het niet voor je maar zoek de verbinding.
  • Stel vraagtekens. Niet alleen over de leerontwikkeling van je leerlingen. Ook over het reilen en zeilen op school, in het bestuur. Gaat het geld naar het primair proces of blijft het ergens hangen? Meest belangrijk: als er een antwoord is, mag je de onderbouwing dan even zien?
  • Vernieuw. Elk jaar zijn er weer nieuwe dingen waar het onderwijs verantwoordelijk voor is. Zonder vernieuwing is dat altijd iets “erbij”. Alleen door dingen anders te organiseren kun je daar verandering in brengen. Raas niet als een kip zonder kop door. Neem eens de tijd om te kijken of je dingen anders kunt doen, om rust en ruimte te creëren voor jou en je klas.
  • Doe het Samen. De tijd van het top-down functionerings- en beoordelingsgesprek is geweest en maakt plaats voor de tijd van het leren van elkaar. Wat waardeer je aan de manier waarop de ander vorm en inhoud geeft aan zijn werk als leerkracht? Wat heb je nodig om verder te komen?
  • Jij bent het kapitaal van het onderwijs. Onze tip voor tussen de oren. Elk jaar word jij voor de BV Nederland een jaarsalaris waardevoller. Jouw kennis van de school en de populatie zijn onvervangbaar: bij jouw vertrek begint de volgende weer onderaan. Dat geldt ook voor schoolontwikkeling en teambuilding: het gaat er niet om of de één beter is dan de ander, je kunt het met elkaar Samen Laten Werken. Wees zuinig op jezelf en op al je collega’s.


Mogen we je uitdagen?

Ga het Samen Laten Werken. We helpen je er graag bij.

  • Heb je vragen over het reilen en zeilen in school waar je niet uit komt? Die mag je vrijblijvend stellen. Het team van Samen Laten Werken geeft onafhankelijk en objectief advies en gaat altijd vertrouwelijk om met de informatie.
  • We zien het leren van elkaar als de belangrijkste stap om te werken aan schoolontwikkeling en kwaliteit. Dat is ook precies waar initiatieven zoals ‘leerkracht’ op zijn afgestemd. Samen Laten Werken neemt de belemmeringen weg die je daarbij tegen komt. Met onze app kijk je mee in de klas van de ander, zonder dat je daar van alles voor moet regelen en zonder dat er ingewikkelde apparatuur voor nodig is. Je mobiel met de Samen Laten Werken app is alles wat je daarvoor nodig hebt. En dat is nog maar het begin.

Eerste Hulp Bij Onderwijs. Samen Laten Werken. Ga jij er maandag mee aan de slag?

De uitkomst voor lesbezoek en feedback

De uitkomst voor lesbezoek en feedback

Eerder waren de lesbezoeken moeilijk te organiseren, maar daar hebben we nu iets moois op gevonden

Ditte werkt al een paar jaar op een basisschool in Amsterdam. Haar school heeft er op ingezet de cultuur te verbeteren. Een cultuur waarin leraren van elkaar leren en zo samen met de directie het onderwijs verbeteren. Daarbij worden bordsessies ingezet, lessen gemaakt voor de dagelijkse lespraktijk, maar ook lesbezoeken georganiseerd en het geven van feedback. “Eerder waren de lesbezoeken moeilijk te organiseren” vertelt Ditte, “maar daar hebben we nu iets moois op gevonden”.

“We ontdekten Samen Laten Werken. Dat is een nieuw platform waarop leerkrachten beeldmateriaal kunnen delen en elkaar feedback kunnen geven. We hadden dat al eens geprobeerd door gewoon te appen, maar dan blijven dat losse flodders en voor de privacy mag dat niet. Samen Laten Werken heeft dat wel goed geregeld.”

De lesbezoeken en feedback zijn schooldoorbroken geregeld. Dat maakte de organisatie in de drukte van alle dag lastig. Ditte: “we maakten wel afspraken, maar door ziekte of plotselinge dingetjes kwam er steeds wat tussen. Precies daar hebben we met Samen Laten Werken nu een oplossing voor. We nemen nu de gedeeltes van de lestijd op waar we echt mee bezig zijn. Vaak helpt daar even een leerling bij; of op donderdag mijn assistent. Een collega heeft er een standaard voor. Ik kan dat dan direct delen in de app van Samen Laten Werken, met de leerkracht op de andere school. Zij geeft feedback en zo gaat dat een paar keer heen en weer”.

De vraag of ze nu echt niet meer op de andere school in de klas komt beantwoordt Ditte stellig. Natuurlijk doet ze dat wel. Maar de app van Samen Laten Werken is een heel praktische manier om vaker bij elkaar in de klas te kijken en feedback te geven: “soms mislukt zo’n bezoek echt omdat er andere dingen tussendoor komen. Ik weet nog van een paar maanden geleden toen er opeens een ambulance aan de andere kant van de straat stond. Dan mislukt de effectieve instructie, blijft het bij een ‘je hebt het wel goed opgelost’ en komt je collega eigenlijk voor niets. Met de app neem je dan gewoon de volgende les opnieuw op. Echte bezoeken, die doen we nu een stuk minder. En we geven meer feedback. Dit is wat we nodig hadden.”

De app van Samen Laten Werken is verkrijgbaar in de App Store.

 

 

 

 

 

Onze iOS app is verkrijgbaar

Onze iOS app is verkrijgbaar

 

We zullen er niet omheen draaien. Het heeft lang geduurd. Langer dan we hadden gedacht. Maar sinds 9 februari is onze app verkrijgbaar in de AppStore. Daar zijn we bere trots op. In dit bericht vertellen we waarom.

 

 

 

Wanneer je de Samen Laten Werken App download en je registreert, heb je jaarlijks de volgende mogelijkheden:

drie bijdrages uploaden. Bijvoorbeeld foto’s of korte video’s die duidelijk maken waar je trots op bent; of waar je aan wilt werken.

bijdrages delen met een ander in je netwerk. Daarbij heb je onbeperkt de gelegenheid om feedback te geven -en te vragen

overzicht op alle competenties die voor jou als leerkracht belangrijk zijn

Wil je meer? Samen Laten Werken heeft interessante pakketten, waarmee je je netwerk kunt uitbreiden, ontwikkelingsplannen kunt opstellen, 360 graden feedback kunt vragen in je netwerk; zelfs onafhankelijk feedback van Samen Laten Werken.

Onze app is zo ontwikkeld, dat je ook offline kunt werken. Zo leg je vast wat er gebeurt en heb je je gegevens bij de hand, ook als je niet online bent.

Wanneer ga jij het Samen Laten Werken? 

 

 

In 2019 gaan we het Samen Laten Werken

In 2019 gaan we het Samen Laten Werken

Voor de klas staan is leuk. Je geniet van het werken met je leerlingen. Elke leerling en elke groep is weer anders. Dat maakt het boeiend. Natuurlijk heb je soms je uitdagingen. Samen met de leerkrachten in je netwerk kun je die wel bolwerken. Samen sta je sterk. 2019 wordt het jaar van Samen Laten Werken. Met onze app -in januari beschikbaar- is dat makkelijker dan ooit. Registreer jij nu vast, om de app straks gratis en als eerste te ontvangen?

Wij van Samen Laten Werken wensen je een geweldig 2019!

Ook dat gaan we Samen Laten Werken!

AD Magazine De leraar Die Je Nooit Vergeet

Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap heeft onderstaand artikel gepost op LinkedIn. Mooi om te zien dat leraren centraal staan; en om te zien dat (ook) het ministerie het Samen wil Laten Werken. Je leest het artikel hier:

Het ministerie van OCW zet de leerkracht centraal, als spil in de maatschappij. De spil om een goede leraar te zijn en te blijven… dat is ook de leraar zelf! Toevallig heeft het Algemeen Dagblad vandaag ook een special over “de leraar die je nooit vergat”. Wat blijkt: “heel zelden denken we terug aan de lesstof … Veel vaker kregen mensen een persoonlijke les mee voor het leven”. 

Juist ook daarom moet de leraar weer eigenaar worden van zijn of haar eigen professionalisering. Met de tools van Samen Laten Werken is dat mogelijk.

Om dat ook onderwijsorganisatorisch te ondersteunen werkt Samen Laten Werken aan een nieuw concept. We hopen je daar binnenkort meer over te kunnen vertellen.

Gaan voor goud

Het opzetten van een platform als Samen Laten Werken is een serieuze aangelegenheid. Je wilt aan alle details denken en de best denkbare oplossing realiseren. Natuurlijk ben je dan wel eens onzeker. Zijn we vernieuwend of vinden we het wiel opnieuw uit? Wat is ons onderscheidend vermogen? Ook wij moeten ons blijven ontwikkelen en moeten het Samen Laten Werken.

Nu zijn we niet vies van gezonde concurrentie. Door eerlijk te kijken naar wat anderen doen, kun je ontdekken wat je eigen zwakke en sterke punten zijn en zo beargumenteerde keuzes maken. En uiteindelijk gaat het niet om ons succes, maar om de kwaliteit van het Nederlandse onderwijs. Kwaliteit die weer terugkomt als leerkrachten weer eigenaar worden van hun eigen ontwikkeling. Kwaliteit die weer terugkomt als professionaliseren weer leuk gaat worden. Kwaliteit die terugkomt als er meer leerlingen een plek vinden op de arbeidsmarkt in plaats van thuis op de bank zonder toekomst.

Samen Laten Werken maakt dat mogelijk. En vandaag zeggen we dat nog stelliger dan gisteren. De oplossing begint bij de mogelijkheid om dossieruploads te doen, direct in de praktijk. We creëren meerwaarde doordat niet alleen de leerling dat kan doen, maar óók de coördinator arbeidstoeleiding of de werkgever namens de leerling. Daardoor biedt Samen Laten Werken een oplossing die uitermate geschikt is voor arbeidstoeleiding in het (voortgezet) speciaal onderwijs.

Daarbovenop kunnen de coördinator arbeidstoeleiding en de werkgever realtime in-app samenwerken, relevante informatie delen, waardoor er rondom de leerling optimaal kan worden samengewerkt. Zelfs stageverslagen kunnen vanuit de app worden gemaakt. Daarmee verkleinen we de afstand tussen ‘praktijk’ en de ‘registratie van de praktijk’. Niemand hoeft meer achteraf achter een computer te kruipen om het dossier bij te werken. Het is tenslotte ook 2018…

Last but not least kan er in-app worden gekoppeld aan de competenties die voor de leerling relevant zijn én is het zelfs mogelijk daar in-app op te reflecteren vanuit leerling, coördinator arbeidstoeleiding en werkgever. Samen Laten Werken maakt daarbij gebruik van gestandaardiseerde competentieprofielen, of van gegevens uit bijvoorbeeld leerlijnen.

Klinkt dat alles bekend? Jazeker. Onze oplossing voor leerkrachten en voor opleidingsscholen is niet anders. Samen Laten Werken ondersteunt de processen van leren en reflecteren zoals ze in de praktijk zijn. En of je nu student bent, leerkracht of leerling: de processen zijn vergelijkbaar. Daardoor kan een leerling het dossier ook meenemen als school voorbij is; en het dossier gebruiken voor sollicitatiedoeleinden. Bijvoorbeeld door het online curriculum vitae, waarmee ook achteraf foto- en videomateriaal geraadpleegd kan worden.

We gaan niet voor een halve oplossing. We gaan voor goud.

Baas over eigen professionalisering

Voor de kwaliteit van onderwijs is de kwaliteit van leraren van doorslaggevend belang. In de cao voor het primair onderwijs wordt professionalisering daarom prominent genoemd. En terecht. Elke fulltimer heeft recht (recht!) op 83 uur professionalisering en mag daar 500 euro voor inzetten. Om dat te ondersteunen is in 2015 het lerarenregister opgezet. De herstart van het verplichte lerarenregister voor het aankomende schooljaar is voorlopig aan de kant gezet door de minister van Onderwijs, Arie Slob. We denken dat dat een goede zaak is, omdat niet het faciliteren van professionaliseren, maar het verantwoorden van professionaliseren de boventoon voerde. De oorspronkelijke doelstellingen waren:

  • leerkrachten weer zelf laten bepalen hoe de professionele ontwikkeling eruit moet zien;
  • bij dragen aan een sterke beroepsgroep;
  • laten zien dat je bevoegd en bekwaam bent en hieraan blijft werken.

De praktijk lijkt zo anders. Net als met het taakbeleid -bedoeld om de werkdruk te verminderen met in de praktijk een averechts effect- lijkt het professionaliseringsbeleid vooral te leiden tot een toename van het aantal professionaliseringsactiviteiten die door de werkgever verplicht worden gesteld. Het resultaat is een top-down beweging waarbij het gaat om verantwoording in plaats van ruimte; waarin de leerkracht niet wordt aangesproken op eigen competentie, maar gedwongen wordt te volgen. Zeg eens eerlijk: wat heb jij nodig voor je professionalisering; hoeveel ruimte was daarvoor in het afgelopen schooljaar; wat is daarvan van terecht gekomen?

Samen Laten Werken ziet een verband tussen de kwaliteit van het onderwijs en de professionele ruimte die de leerkracht krijgt om invulling te geven aan de eigen professionalisering. We hebben gemerkt dat bekwaamheidsdossiers vaak beheerd worden door werkgevers en alleen gebruikt worden als verantwoordingsdocument. Als je van school verwisselt, begin je ergens anders weer met een leeg dossier. Is dat representatief voor je professionele ontwikkeling? Daarnaast hebben we gemerkt dat professionalisering vaak ver weg staat van de dagelijkse onderwijspraktijk, waardoor het aan effectiviteit ontbreekt. “Kan dat anders?” is de vraag die we ons gesteld hebben. Na een lange periode van onderzoek, overleg en ontwikkeling hebben we het antwoord op die vraag gevonden. Een antwoord dat we hebben verwerkt in het concept van Samen Laten Werken.

Samen Laten Werken geeft professionalisering weer terug aan de rechtmatige eigenaar. Niet de school is eigenaar zijn van je professionalisering. Jij bent dat. Niet de school is eigenaar van je bekwaamheidsdossier (mag dat überhaupt?). Jij bent dat. Natuurlijk mag de school jou daarover bevragen! Maar er moet een beweging komen van (top down) verantwoording naar (bottom up) faciliterende ruimte. Dan wordt professionaliseren weer leuk. En als professionaliseren weer leuk wordt, wordt het van toegevoegde waarde voor het onderwijs. En als het van toegevoegde waarde wordt voor het onderwijs gaan we terugzien in de kwaliteit. En eigenlijk is dat logisch. De gezamenlijke competentie van alle leerkrachten is beter in staat te bepalen wat nodig is dan de gezamenlijke competentie van het management. Schoenmaker blijf bij je leest.

We willen je uitdagen dit artikel te delen. Misschien zijn er anderen die gebruik willen maken van ons platform. Natuurlijk zijn we daar blij mee. Maar uiteindelijk gaat het ons niet om het platform. Uiteindelijk gaat het er ons om dat we -met zijn allen- de kwaliteit van het Nederlandse onderwijs verbeteren. En werken in het onderwijs weer leuk maken. Dat kan!

Wil jij het Samen Laten Werken? Dat kun je gratis proberen. Binnen een minuut start je je eigen dossier. Met ingang van het nieuwe schooljaar is onze app beschikbaar in de App- en PlayStore. Tot die tijd maak je gebruik van onze portal, of van onze webapp, die voorziet in dezelfde krachtige tools. Binnen 30 seconden voeg je iets toe aan je dossier, direct in de praktijk. Dezelfde tools zijn beschikbaar voor studenten en voor leerlingen die worden begeleid naar arbeid. Waarbij het uitgangspunt steeds hetzelfde is: iedereen is eigenaar van zijn eigen dossier.